Inkoust není jen do tiskárny - jak na plnící pera - Neplýtvejme

10.13.2018

Inkoust není jen do tiskárny - jak na plnící pera

K plnícím perům jsem přišla dříve než k bezobalu a mají pro mě větší kouzlo ve své různobarevnosti inkoustů, jemnosti psaní a kráse stopy, než vědomí že nezabíjím verliby. Samozřejmě ale, že tento článek vzniká k představení psacích alternativ když člověk dává sbohem plastu; nicméně svět plnících per může být docela velká neznámá a tak to vezmeme tak nějak úvodně obecně, nejen bezplastově.

Začneme u typů per. Plnící pero, tak jak si jej představíte, je nejčastěji plastové, kovové, dřevěné a ještě do dnes hledám skleněné; ty existují jen jako namáčecí, bez žádného vnitřního mechanismu, a jedno mám z Benátek co bylo darem. Která nás zajímají jsou dřevěná a kovová, že ano - existují i další materiály ale to jsou takové bokovky a chuťovky že nemá cenu se jimi pro teď zabývat. Plast je docela častým výrobním materiálem, protože nabízí možnosti designu jaké žádný jiný materiál nezvládá. Můžete do nich různě zatavit barviva (a třpytky), vytvořit mramorování, zprůhlednit nebo ztmavit... možností je mnoho. Celoprůhledným perům se říká Demonstrátor a já je upřímně miluji.
Neboť demonstrátor krásně demonstruje fungování a vnitřní mechanismus pera, použiji jej jako učební materiál. 
Začneme u špiček; jsou z různých druhů kovu a všichni se ženou za pozlacenýma, ale k těm se člověk musí propsat, aby pochopil o co se jedná, jsou jemnější a příjeměnji se jimi píše. Do začátku je nejdůležitější pochopit velikosti špiček, které udávají jak tenkou stopu pero má - to je něco, na čem jsem na začátku totálně ztroskotala, ale většina lidí, předpokládám, se nemusí obávat. 
EF - extra fine, F - fine, M - medium; to jsou nejpoužívanější velikosti. Mám malé písmo, takže volím EF, ale kde jsem se spálila byl můj předpoklad, že všechny značky mají stejné číslování. Ne. Asijské značky mají tenčí M tlusté jako západní F. To znamená, že jestli máte malé písmo a koupíte si Lamy pero se špičkou F (EF je něco jako jednorožec pro Lamy) budete trpět. Já jsem plakala. Pero jsem už poslala dál a nová majitelka je s ním spokojená. Fotky níže jsem použila z archivu.
Vrchní stopa je Lamy F, prostřední je Jinhao F a spodní je Pilot EF. Lamy je Německá značka, Jinhao Čínská a Pilot Japonská. Lamy mě okouzlilo designem a zpracováním ale skrz tu tloušťku se s nima moc kamarádit nemůžu. 
A aby jsme těch psacích vzorků měli více, zde vkládám vzorník kuličkových per a plnících per. I kvalitní kuličkové pero má horší stopu než plnící pero, jak překvapivé! Woooo! Je to tím jak obě pera fungují. Na špičce kuličkového je, logicky, pidi kulička, která na sebe nabírá jako-by lepkavý inkoust a vy jej prakticky otíráte o papír; proto když propiska zaschne, má divnou stopu. Inkoust do plnících per je zcela tekutá záležitost, protože vnitřní fungování pera spoléhá na tekutosti a volném prostupu inkoustu, proto co napíšete musí také zaschnout, proto také může dojít k rozpíjení. Nic neotíráte jako u propisek, vyloženě kontrolujete skrz špičku pera nanešení vlhkého média. Proto také do plnících per nemůžete dávat černý kreslící inkoust na redis pera; ten je totiž mírně hustější a pero plnící by vám zacpal. Dalším bodem je tlak; na plnící pero se nesmí tlačit, na rozdíl od propisky - rozviklal by se tím hrot a mohli by jste to pero vyhodit. Na propisky se tlačí protože tím se přidává na tloušťce stopy díky tomu, že používá sušší médium. U tekutého to není vůbec třeba.
Jsou dva hlavní způsoby plnění; bombičky které si pamatujete jestli jste psali plnícími pery na základce (já ano), a konvertory. Konvertor je vlastně taková bombička, kterou plníte inkoustem, takže poté co ji dopotřebujete ji nevyhazujete a *badumtsss* nevytváříte odpad. Konvertor nahoře je zavřený, tedy prázdný a píst je dole. Otáčením té horní části jde píst nahoru a můžete tedy nabrat inkoust přímo z lahvičky. Některá pera chodí rovnou s konvertorem, k jiným se musí přikupovat a na to si musíte také dávat pozor. K pilotu konvertor nemám a ještě před nástupem na bezobal jsem si koupila krabičku dvanácti bombiček, to je ale pro teď můj problém do budoucna. 
Důležité také je podotknout, že ne všechny bombičky a plnící mechanismy mají stejný vstup a výstup. Lamy má svůj vlastní, Pilot také, Jinhao má naše Evropské - takže budete muset koupit kompatibilní nebo "univerzální" konvertor a s tím vám už poradí v obchodě. Univerzální znamená že pasuje do Evropských per protože když značka nemá svůj vlastní mechanismus, má lokální. To je jako volant na druhé straně. Každá automobilka vyrábí dva druhy každého modelu; jeden má volant napravo, druhý nalevo. Takto třeba Pilot udělal jedno pero a vrazil do toho Evropský univerzál a Asijský univerzál. Evropský pro náš trh, asijský pro jejich trh - do toho se také ale proniká lépe až když už nějaké to pero máte v ruce. Budete-li jej ale kupovat v kamenném obchodě, vše vám osvětlí. 
Je tady ještě nutné podotknout, že je rozšířený třetí způsob plnění a to je tak zvaný "eyedropper" tedy že nemáte ani konvertor ani bombičku a inkoust lijete přímo do těla. Nejčastěji na to pera nejsou přímo určená, ale nemají v těle žádnou dírku a dá se k nim dokoupit silikonový kroužek jako těsnění, takže milovníci tohoto způsobu toho zvesela využívají a pero si tak plní. Je to velmi epická podívaná a já už si na ni připravuji rozpočet - ale jde o plastovou záležitost a chápu že tento článek má jiné zařazení, takže se nebudeme rozpisovat (vygooglete si to). 
Takže, jak to funguje? Inkoust je z plnícího mechanismu do zásobníku (jestli tomu tak mohu říkat) který navazuje na mechanismus špičky, špičku samotnou a dále postupuje na papír. Celému mu samozřejmě (zase) nerozumím, ale fascinuje mě, viz fotka výše. 
Inkousty. Má láska barevná. Je to jednoduché; modrá má více odstínů ale to taky hnědá, zelená, Černá, bla bla bla. Momentálně mám tři pera naplněné černou (přecházím a vypisuji) a jedno naplněné oranžovou. Píši už minimálně osm let výhradně černou propiskou, takže co se "obskurních" psacích nástrojů týče, vždy jsem ve škole vedla - před nástupem na plnící pera jsem psala Muji gelovkama 0,38 - které jsou v Česku nedostupné. I teď píši pery, které se objednávají v zahraničí ale nebojte - mé preference byli vždy zvláštní a vás se určitě netýkají. 
V inkoustech je nutno pochopit krom barvy také to, že různé značky mají různé složení a ne všechny se dodávají ve skle. Například menší obsahy Diamine vám dojdou v plastových lahvičkách, ale ty větší už dojdou ve skle. Většinou se to tam píše ale občas to nenajdete. Naštěstí skleněné lahvičky od inkoustu se umí pro některé stát obsesí, takže většina značek používá sklo. Před nedávnem jsem hledala litrovou láhev černého inkoustu, ale našla jsem jen v plastu, a přijde mi lepší kupovat malé černé lahvičky furt dokola kde je černý plast jakožto vršek, než jednu velkou plastovou, ale to jsem zase jenom já. 
Ještě podotknu, hlavně proto že s tím nemám tolik zkušeností nebo se na to nesoustředím, že jsou suché a mokré inkousty; nejvýznamnější je na tomto rozlišení vlastni doba schnutí. Suché schnou rychleji a jsou lepší pro leváky.
Znám jednoho leváka co píše plnícími pery a s Diamine inkousty nemá problém. 
Tak a teď se dostáváme přímo k tomu bezobalu. Je zde totiž spousta věcí které jsem neměla šanci říci a na které musíte myslet. 
Tak zaprvé plnící pero vám nebude psát všude a na vše. Víte že některé propisky nebo agresivnější gelovky zvládají psát na plastové lepící papírky, že? Tak to tady nehrozí. Díky rozpíjení inkoustu taky ne všechen papír zvládne držet krásně stopu; hlavně hrubější, nehladké typy papíru vám budou dělat z čárky stonožku a ne žížalu. Většinou se to dá přežít, ale občas člověk fakt narazí. Klasické papíry do tiskárny jsou u mě dost na hraně a abych pravdu řekla, objednávám si Japonský papír Tomoe River na klasické psaní dopisů a podobně. 
Jsou začátečnická pera, to si můžete pogooglit protože s těmi nemám zkušenost, tím hlavním ale se udává Pilot Middle range (což je evropská verze Amerického Metropolitanu, viz můj výkec o autech výše), do kterého spousta lidí ze začátku jde. Je celokovový a lze k němu přikoupit konvertor, i když u nás ho třeba Penshop nemá (jiní ano ale já preferuji penshop).
Otázka materiálu je tady složitější - hele, i když si koupíte své první plnící pero plastové jen aby jste si to vyzkoušeli a pochopili tu tloušťku stopy a plnění, šance jsou, že si jej stejně necháte a budete plnit dvě pera, jedno barvou a druhé klasickým černým či modrým inkoustem. Je lepší mít plastové plnící pero, než hrníček plný plastových reklamek na vyhození a svět plnících per je tak obří a samostatný, že tím že pár lidí koupí vyloženě JENOM neplastové pera se nezmění, takže to že si koupíte kovové či dřevěné plnící pero je opravdu jen váš dobrý pocit. 
Jestli ale chcete, máme tady v Česku třeba takové Kaju pero, což je dílnička jednoho pána co dělá skvělé pera na zakázku; ale rozhodně bych do toho nešla jako do vašeho prvního pera. To jen kdyby jste hledali alternativu místně oslavovaných luxusních per jako je Parker a podobně. 
Rukama mi prošlo Lamy safai charcoal, které jsem milovala ale které nemilovalo mne, Pilot penmanship který dále šťastně používám, průhledné Jinhao 599 což je čínská záležitost designově podobná právě Lamy safari ale ne tolik spolehlivé a Muji fountain pen, což je designovka od výrobce co normálně plnící pera nedělá. To je celokovové a nemá konvertor, takže budu plnit bombičky nebo koupím nějaký univerzál.
Objednávám si pera s Číny, přiznám se bez trápení; mají zásobu levných východních per co mají tenkou špičku a skoro ke všem balí konvertor rovnou, takže to nemusím už dále řešit. Když jsem si tady kupovala Lamy, dostala jsem stejný design jaký okopírovalo Jinhao (599) jen 11x dražší, konvertor jsem kupovala zvlášť a kdybych chtěla o něco tenčí stopu z už tak dost tlusté, musela bych platit za vyměnitelný hrot tu stejnou částku jako jsem zaplatila za celé pero. 
Penmanship mám z Ebay, Muji mi poslala kamarádka se kterou si dopisuji a do budoucna plánuji vyzkoušet si někde jak se píše jedním specifickým (a extra drahým) Lamy a zaivestovat buď do něj, nebo si vybrat nějaké to krásné Kaju pero. 
Dotazy klidně klaďte, ale pamatujte že nejsem odborník a spousta toho si budete muset ještě vygooglit, protože vám research dělat nemohu; vaše preference mohou být jiné než ty moje. 
Šťastnou cestu!

PS: Doporučuji Penshop, nakupuju tam vše krom té... číny :D logicky. 

Žádné komentáře:

Okomentovat